”Historiallinen päätös rauhallisin mielin.”

17.5.2017

TEAMin valtuuston kokous käyntiin.

Tänään pidetään Helsingin Messukeskuksessa kaksi tärkeää kokousta, joissa ratkeaa, syntyykö kolmen SAK:laisen teollisuusliiton (TEAM, Metalli ja Puu) fuusion tuloksena Teollisuusliitto. Tänään on TEAMin valtuuston kokous ja käynnistyy Metalliliiton ylimääräinen, kaksipäiväinen liittokokous.

Puuliiton valtuusto päätti jo eilen lakkauttaa Puuliiton toiminnan kuluvan vuoden lopussa niin, että yhdistyminen osaksi uutta Teollisuusliittoa voi toteutua ensi vuoden alussa.

TEAMin valtuusto on jo kertaalleen (20.4.) tehnyt liiton purkupäätöksen, toisen kerran purku tulee käsittelyyn keskiviikkona. Jos TEAMin valtuusto purkupäätöksen tekee, liiton toimintaa jatketaan vuoden 2017 toimintasuunnitelman mukaisesti hallituksen ja johtoryhmän sekä liiton toimivan johdon ohjauksessa 31.12.2017 saakka.

TEAM-valtuuston puheenjohtaja Jarmo Markkanen totesi kokousta avatessaan, että valtuusto on ennen tätä kokousta käsitellyt fuusioasiaa neljä kertaa.

- Joka kerta olemme päässeet vaikuttamaan prosessin kehittymiseen. Kokousten välissä olemme saaneet huomattavan paljon ja monipuolista informaatiotaIntiimistä, liiton kotisivuilta ja uutiskirjeistä. Facebookissa olemme päässeet vaihtamaan ajatuksia. Näin ollen olemme pystyneet tekemään päätöksemme faktoihin perustuen, Markkanen totesi.

Hän arvioi, että fuusioprosessi on sujunut runsaan vuosi siten tehdyn aiesopimuksen ja aikataulutuksen mukaisesti.

- Matkan varrella on ollut hankausta, mutta puhumalla on liitojen väliset ongelmat saatu hoidetuksi. Se tietää hyvää tulevaisuutta ajatellen. TEAMin osalta olen ylpeä siitä, että olemme pystyneet käymään kiihkotonta ja asiallista keskustelua isossa asiassa – ja sitten yksimielisesti tekemään linjauksemme.

- Nyt olemme tekemässä historiallista päätöstä, toista purkupäätöstä. Ainakin minä olen hyvällä ja rauhallisella mielellä. Tunnen, että olemme tekemässä oikeaa ratkaisua – ratkaisua, joka palvelee jäsentemme etua, Markkanen totesi.

Hän totesi uskovansa, että Teollisuusliitto syntyy tänään Metalliliiton liittokokouksessa.

- Mutta valmis se ei vielä tänään ole. Meidän pitää olla jatkossakin kunnianhimoisia. Meidän tulee pitää kiinni fuusion alkuperäisistä tavoitteista eli jäsenten edunvalvonnan ja palvelujen parantamisesta, ammattiyhdistystyön modernisoinnista ja tulevaisuuteen suuntautuvista toimintamalleista. On jatkossakin pohdittava, millaisia ovat tulevaisuuden työt ja työelämä, ja kuinka ammattiyhdistystyö tulevaisuudessa voisi vetää puoleensa uusia ja nuoria jäseniä, Markkanen sanoi.

Tunnelmia kokouksesta voit katsoa TEAMin facebook-sivulta. Kuvien katsominen ei vaadi kirjautumista.

///

Metallin liittokokouksen on tarkoitus – tämän päivän kuluessa - päättää uuden teollisuusliiton perustamisesta. Kokouksessa, jossa on 422 edustajaa, käsitellään esitys uudeksi teollisuusliitoksi ja liiton säännöiksi. Kokouksen esityslistalla on myös Teollisuusliiton ammattiosastojen mallisäännöt ja liiton äänestys- ja vaalijärjestys. Liiton nimeksi esitetään Teollisuusliitto ry, ruotsiksi Industrifacket rf. Liitossa olisi 226 000 jäsentä.

Huomenna torstaina Metallin liittokokous päättää uuden Teollisuusliiton hallinnosta. Metalliliiton edustajista valittava hallinto olisi väliaikainen ja jatkaisi tehtävässään ensi syksyyn saakka. Syksyllä, 28.-30. marraskuuta pidetään Teollisuusliiton ensimmäinen liittokokous, jossa valitaan Teollisuusliiton hallinto liittokokouskaudeksi 2017–2023. Uuden Teollisuusliiton ensimmäisen varsinaisen liittokokouksen on määrä olla vuonna 2023.

Tänään kello 10 alkavaa Metallin liittokokousta voi seurata suorana verkkolähetyksenä osoitteessa liittokokous.metalliliitto.fi.

Valtuuston puheenjohtajistoa. Oikealta Jarmo Markkanen, Taina Viljanen ja Ari Hartonen.