Teollisuusliitto perustettu!

17.5.2017

Metalliliiton ylimääräinen liittokokous on keskiviikkoiltana päättänyt uuden Teollisuusliiton perustamisesta. Päätös oli yksimielinen. Helsingissä koolla oleva liittokokous hyväksyi myös Teollisuusliiton säännöt.

Teollisuusliiton muodostavat Metalliliiton, TEAM Teollisuusalojen ammattiliiton sekä Puuliiton ammattiosastot.  TEAMin valtuusto päätti tänään ja Puuliiton valtuusto eilen liittojensa lakkauttamisesta. TEAMin ja Puuliiton osastot hakevat Teollisuusliiton jäsenyyttä 31.10. mennessä. Metalliliiton ammattiosastot hyväksyvät liiton mallisäännöt kokouksissaan.

Teollisuusliiton ensimmäinen liittokokous järjestetään ensi marraskuussa.

Liitto, samoin kuin Teollisuuden työttömyyskassakin aloittaa täysimääräisen toimintansa vuoden 2018 alussa. Teollisuusliitossa on noin 226 000 jäsentä eli se on SAK:n toiseksi suurin jäsenliitto PAMin jälkeen.

Teollisuusliiton toiminta organisoidaan neljään edunvalvontasektoriin, jotka ovat kemia, teknologia, puutuote sekä erityisalat. Sektorit solmivat 33 työehtosopimusta yhteensä 17 työnantajaliiton kanssa.

Kolmen ammattiliiton työntekijät siirtyvät Teollisuusliiton palvelukseen niin sanotusti vanhoina työntekijöinä. Liitossa on noin 230 työntekijää ja työttömyyskassassa reilut 120 työntekijää. Metallin ylimääräinen liittokokous jatkuu torstaina.

TEAM julkistaa torstaina iltapäivällä ehdokkaansa Teollisuusliiton ja sen työttömyyskassan valtuustoihin ja hallituksiin sekä edustajansa Teollisuusliiton marraskuun liittokokoukseen.

Uusi liitto on syntynyt.