Teollisuusliiton johto valittiin

18.5.2017

TEAMin ehdokkaat Teollisuusliiton hallintoon löytyvät alla olevista pdf-tiedostoista.

Teollisuusliiton liittokokous on valinnut liiton puheenjohtajaksi Riku Aallon, 52. Liiton ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Turja Lehtonen, 46.

Riku Aalto on johtanut Metalliliittoa vuodesta 2008. Sitä ennen hän toimi muun muassa liiton talouspäällikkönä. Aalto on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri. Hän on muun muassa SAK:n, Varman, Kojamon ja IndustriAll European Trade Unionin hallitusten jäsen. Turja Lehtonen on toiminut muun muassa Metalliliiton liittosihteerinä ja sitä ennen sopimusasiantuntijana.

Teollisuusliiton perustamisesta ja säännöistä päätettiin keskiviikkona. Liitto täydentyy syksyn mittaan, kun TEAM Teollisuusalojen ammattiliiton sekä Puuliiton ammattiosastot hakevat Teollisuusliiton jäsenyyttä.

TEAMin valtuusto on asettanut ehdokkaakseen Teollisuusliiton toiseksi varapuheenjohtajaksi oikeustieteen kandidaatti Heli Puuran, 51. Hän on ollut TEAMin puheenjohtajana vuodesta 2015 ja toiminut sitä ennen muun muassa STTK:n sosiaaliasioiden päällikkönä ja lakimiehenä SAK:ssa ja Puuliitossa. Puuralla on lukuisia luottamustehtäviä teollisuustyöntekijöiden kansainvälisissä ay-järjestöissä Eurooppa- ja pohjoimaisella sekä globaalilla tasolla.

Puuliiton valtuusto esittää Teollisuusliiton kolmanneksi varapuheenjohtajaksi Puuliiton puheenjohtajana tähän asti toiminutta Jari Nilosaarta. Hän on aiemmin toiminut myös liiton työehtosihteerinä.

Teollisuusliiton ensimmäinen liittokokous marraskuussa vahvistaa valinnat.

TEAMin esitykset Teollisuusliiton hallintoon

TEAM on tehnyt omat esityksensä Teollisuusliiton hallintoon jo valtuuston huhtikuun kokouksessa. Myös edustajat marraskuun liittokokoukseen on nimetty. TEAMin esitykset tulevat siis käsittelyyn 28.–30.11. Teollisuusliiton liittokokouksessa.

Oheisissa pdf-tiedostoissa kerrotaan TEAMin valtuuston valinnoista.