Riku Aalto: Toivottavasti taantuma on osoittanut teollisuuden tärkeyden

12.6.2017

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto on tyytyväinen, että Suomen taloustilanne kohenee. Työttömiä on kuitenkin edelleen liian paljon.

- Työttömyys on edelleen aivan liian korkea. Silti näyttäisimme olevan oikealla polulla. Jälleen kerran korostuu se, että emme saa itse sössiä tätä kehitystä, Aalto totesi Teollisuusliiton valtuuston kevätkokouksessa maanantaina Helsingissä.

Aallon mukaan teollisuudelle ei saa laittaa lisärasitteita.

- Pitkä lama ja taantuma ehkä opettivat taas päättäjille sen, mikä merkitys teollisuudella on hyvinvointimme rakentamisessa. Tämän soisi pysyvän mielessä nytkin.

Aalto muistutti, että palkansaajat ovat kantaneet raskaan vastuun taloustilanteen korjaamisesta.

- Tämä on tapahtunut ennen kaikkea työttömyyden kautta. Olemme myös pitkään tyytyneet hyvin matalaan palkkakehitykseen ja Kikyssähän monien työaikakin piteni.

Kilpailukykysopimuksen vaikutuksia on Aallon mukaan hankala tässä vaiheessa arvioida.

- On selvää, että lähdimme mukaan kikyyn sillä mielellä, että kaikki sopimuksen osapuolet pitävät sen, mitä ovat luvanneetkin. Tämän pitäisi olla itsestään selvää myös maan hallitukselle.

Aalto toivoo, että maan hallitus pitää sopimuksista kiinni.

- Kikyssä siirrettiin palkansaajien maksettavaksi työnantajien osuutta työttömyysvakuutusmaksusta ja lisäksi työntekijöiden työeläkemaksua nostetaan asteittain. Tämän vuoden osalta nämä korotukset on kompensoitu palkansaajille. Maan hallitus linjasi tätä koskien, pyrkivänsä siihen, ettei verotus kiristy millään tulotasolla vuosina 2018–2019.

- Kun käymme syksyn tullen neuvottelupöytään, edellytämme tietenkin, että hallitus pitää kiinni lupauksistaan. Muilta osin lienee parempi, jos hallitus ymmärtää olla puuttumatta asioihin, joista sen ymmärrys ja näytöt eivät ole jättäneet ainakaan mitenkään myönteistä kuvaa historiankirjoihin.

Aalto arvioi, että syksyllä ovat edessä kovat neuvottelut.

- Nyt on palattu normaaliin liittokohtaiseen neuvottelumuotoon. Se kyllä sopii meille. Lähdemme neuvottelupöytään vastuullisena osapuolena, niin kuin liittomme on aina tehnyt. Parantuneet näkymät antavat osviittaa yritysten parantuvasta palkanmaksukyvystä. Siitä osa kuuluu tuloksen tekijöille, yritysten työntekijöille.

- Palkkojen ja työajan lisäksi tavoittelemme siis eteenpäin menoa muun muassa sosiaalisissa määräyksissä, luottamusmiesten asemassa ja komennusmiesten, vuokratyön sekä lähetettyjen työntekijöiden osalta.

Toukokuussa tehtiin historiallinen päätös Teollisuusliiton perustamisesta. Aallon mukaan päätös on lisännyt ainakin pääkaupunkiseudulla kiinnostusta liittoa kohtaa.

- Asian toinen puoli on, että meidän on myös vastattava odotuksiin ja kannettava vastuumme merkittävänä yhteiskunnallisena toimijana – ei vain työmarkkinajärjestönä. Ja sen me tietenkin teemme, aivan samaan tapaan kuin aiemminkin. Mutta jatkossa siis entistäkin leveämmin hartioin.

Teollisuusliiton (ent. Metalliliitto) jäsenmaksutulo on laskenut jo useamman vuoden, mutta kääntyi kasvuun vuoden 2016 lopulla.

- Tämä kertoo myönteisestä taloudellisesta kehityksestä. Yritykset ovat työllistäneet enemmän ja tilauskirjat ovat täyttyneet mukavasti. Ja olen todella iloinen voidessani kertoa, että sama meno on jatkunut tämän vuoden puolella.

Myös työttömyyskassan etuusmenot ovat vähentyneet peräti 25 prosentilla.

- Lisäksi toukokuussa pääsimme kuukausitasolla alle kymmenen tuhannen työttömän kuukausitasoon. Tämä tapahtui edellisen kerran tammikuussa vuonna 2009.