Graafisen alan neuvottelut käyntiin

9.8.2017

Eilen 8.8. käytiin ensimmäiset neuvottelut koskien kirjatyöntekijöiden, viestintäalan toimihenkilöiden ja jakajien työehtosopimusten uusimista. Neuvotteluissa yleisinä tavoitteina ovat mm. palkankorotukset ja kikyn mukanaan tuomien työajan lisätuntien saaminen pois työehtosopimuksesta sekä monet muut tes-esitykset, jotka käytiin läpi pääluottamusmiespäivien yhteydessä ennen kesälomia.

Työnantajia neuvotteluissa edustaa Medialiitto, entiseltä nimeltään Viestinnän Keskusliitto VKL.

Viestintäalan toimihenkilöitä pohdituttaa palkkausjärjestelmän päivittämiseen ja epäkohtiin liittyvät asiat. Palkankorotukset on myös selkeä viesti jäsenistöltä, mihin halutaan tällä tes- kierroksella vaikuttaa. Niin sanotut kiky- tunnit ovat jäsenistöltä saadun palautteen mukaan poistettavien listalla.

Päivää ennen neuvotteluosapuolten tapaamista keskusteltiin Grafinetin, TEAM-liiton ja Ammattiliitto Pro:n neuvottelijoiden kesken yhteisistä tavoitteista ja näkemyksistä.

TEAMin edustajina Grafinetin neuvottelupöydässä olivat Toni Laiho, Mirja Suhonen, Marko Rosqvist ja Hannu Siltala, Grafinetin edustajina olivat puheenjohtaja, liiton hallituksen jäsen Tuija Pircklèn ja varapuheenjohtaja Katja Wallenius. Medialiitosta neuvotteluissa olivat Elina Nissi, Juha-Matti Moilanen ja Elias Erämaja, joka piti katsauksen graafisen alan taloudellisesti tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.

Seuraavan kerran viestintäalan toimihenkilöiden neuvottelupöytään istutaan 24.8.2017.

Kirjatyöntekijöiden ja jakajien neuvotteluissa molemmat osapuolet antoivat omat esityksensä ja niistä käytiin pitkä ja antoisa keskustelu.

Koska jakeluala on murroksessa, liikkuivat aihealueet ja työehtosopimuksen muutostarpeet samojen asioiden äärellä.

Työehtosopimuksen sopimuskauden pituus ja palkankorotukset ovat vielä asioita, joista ei ole annettu esitystä. Niistä TEAMin hallitus tekee linjauksensa myöhemmin, todennäköisesti 18.8.

Jakajat neuvottelevat seuraavan kerran viikolla 33 ja kirjatyöntekijät huomenna 10.8. Etelärannassa Helsingissä.

Sekä kirjatyöntekijöiden ja jakajien neuvotteluissa kuultiin pääpiirteittäin Medialiiton esitysten aihealueet, mutta varsinaiset esitykset saadaan vasta Medialiiton työelämävaliokunnan kokoontumisen jälkeen.

Kirjatyöntekijöiden neuvotteluissa TEAMia edustivat kentän jäseninä Mikael Kaartoaho, Santtu Turtiainen ja Ari Nyman. Liiton toimistolta mukana olivat Heli Puura, Toni Laiho, Hannu Siltala, Marko Rosqvist ja Riitta Koskinen. Jakajilla neuvotteluissa mukana olivat toimistolta: Heli Puura, Toni Laiho, Marko Rosqvist, Marja Karmala, Hannu Siltala sekä kentän edustajina Eveliina Koivisto, Petri Virtanen, Timo Virtanen.

Medialiiton eli työnantajapuolen edustajia neuvotteluissa ovat kirjatyöntekijöillä: Elina Nissi, Johanna Varis, Juha-Matti Moilanen ja Lasse Krogel sekä Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja, jonka talouskatsaus kuultiin myös näiden neuvotteluiden alkajaisiksi. Jakajilla: Elina Nissi, Anne Rantasuo, Elias Erämaja sekä Teija Kiiskelä (Antti Moilanen ja Kari Väisänen eivät tällä kertaa mukana).

TEAM tiedottaa neuvotteluista jäsen- ja kotisivuilla, facebookissa ja Intiimissä. Luottamusmiehille lähetetään lisäksi luottamuksellisia tekstiviestejä neuvotteluiden kulusta. EM

Kemian TES-neuvottelutilanne 9.8.

TEAMin ja Kemianteollisuus ry:n TES-neuvottelijat kokoontuivat tänään 9.8. Etelärannassa ja esittelivät puolin ja toisin TES-esityksensä. Esityksiä käytiin läpi rakentavassa hengessä, vaikka osapuolten tavoitteet ovat odotetulla tavalla monelta osin erisuuntaisia. Neuvottelijat kokoontuvat seuraavan kerran perjantaina, jolloin tarkoituksena on ottaa tarkemmin kantaa vastapuolen TES-esityksiin ja pohtia niiden jatkokäsittelyä.