41 menettää työnsä - Graham Packaging lopettaa Ryttylän tehtaan

7.9.2017

Graham Packaging Company Oy on tehnyt kovan päätöksen: yhtiö lopettaa Ryttylässä toimivan tehtaansa. 41 henkilöä menettää työpaikkansa, heistä 32 on teamlaisia työntekijöitä. Tehtaalla on valmistettu PET-muovista erilaisia pulloja ja purkkeja muun muassa lääke-, kauneudenhoito- ja elintarviketeollisuuden käyttöön.

Lopettamispäätös tehtiin konsernitasolla Yhdysvalloissa, kertoo pääluottamusmies Esko Partanen. Päätöstä edelsi pitkä, jo ennen juhannusta käynnistynyt yt-menettely, joka virallisesti päättyi 30.8.

- Eilen sitten oli henkilöstölle tiedotustilaisuus. Heti sen jälkeen 25 henkilöä, ne joilla on pisimmät irtisanomisajat, lähtivät konttorin kautta kotiin. Hakivat irtisanomislaput, Partanen kertoo.

Tehtaan väen tunnelmat ovat tietysti alamaissa vaikka päätös ei minään jymy-yllätyksenä tullutkaan.

- Neljä vuotta ollaan oltu alamäessä. Vain välttämättömimmät investoinnin on tehty. Meillä on osaamista ja olisimme selvinneet, jos tehdasta olisi haluttu kehittää ja jos tänne olisi investoitu kunnolla. Konsernista ei sitä tahtoa löytynyt, Partanen kuvailee.

Yhtiö ilmoitti jo kesäkuussa yt:n aloituksessa, että neuvottelut voivat johtaa tuotannon supistuksiin, uudelleenjärjestelyihin tai jopa tehtaan sulkemiseen. Pahin toteutui.

Tehdas on tarkoitus ajaa alas ilmeisesti vuoden loppuun mennessä. Työntekijöiden motivaation säilyttämiseksi yhtiö tarjoaa tuki- tai bonuspakettia, joka samalla on kiitos tehdystä työstä.

- Erikoisen kiitoksen saimme, kommentoi pääluottamusmies Partanen. TL